Barn och föräldrar i Annien

2007-02-04

Mer om The Nurture Assumption

För ett tag sedan pratade jag med en lite äldre mamma, som har barn i tonåren. Hon beskrev vad hennes döttrar brukar prata med henne om på kvällarna, och jag blev väldigt glad över att höra att de verkade ha sånt förtroende för sin mamma. Den här mamman erkände också att hon inte skulle ha pratat med sina föräldrar på det sättet när hon var i den åldern. Det går ändå att bygga upp en sån relation med sina barn att de litar på en även i den åldern då de som starkast vill ha ett eget liv. Det är hoppfullt. Jag tycker att det skulle vara skönt om inte barnen behövde upprätthålla så stort avstånd mellan livet hemma och livet utanför, och att de till exempel kan berätta om de har problem med kompisar.

Judith Rich Harris, som skrivit The Nurture Assumption jag skrev om i förra inlägget, beskriver hur hon var utfryst under fyra år och hur det förändrade hennes personlighet. Men hon berättade ingenting för sina föräldrar. Det är ett av hennes exempel på hur hemmets värld och världen utanför inte blandas i vår kultur (alltså hennes, vit välbärgad amerikansk medelklass, som väl ändå inte är alltför olik den miljö jag känner). Det här är väl en av de punkter där jag inte är övertygad av Harris resonemang, det är inte alls nödvändigt att det blir på det sättet.

I stort sett kan jag säga att den här boken har inte ändrat min syn på det här med barn och föräldrar egentligen, men däremot har den gett mig några tankeställare vad gäller grupper och deras betydelse. Dessutom har jag börjat fundera lite på vad som egentligen gör att man blir som man blir.

Jag har börjat läsa nyheterna annorlunda också. När det skrivs om betyg i skolan, eller om ungdomsbrottslighet, eller om övervikt bland barn, är det alltid med en förvånansvärd blindhet för vad grupperna barn umgås i betyder. Problemen diskuteras nästan alltid som om det
antingen är en fråga om isolerade individers beteende eller också om problem i hemmet. Jag har helt enkelt blivit medveten om "the nurture assumption", att man förutsätter att det är föräldrarnas uppfostran och exempel som avgör (snarare än generna och den vidare sociala omgivningen).

Föräldrar och hemmiljö betyder mycket, inte minst för hur barn mår, men efter att ha läst den här boken kommer jag nog att vara på min vakt när antagandet dyker upp att hemmet skulle definiera hur man beter sig på andra platser och i andra sammanhang.

En annan bieffekt av att ha läst den här boken är att jag inbillar mig att jag blivit mindre naiv när det handlar om vetenskapliga resultat inom forskning på människor. Det är en rätt komplicerad historia att verkligen utröna vad som är orsak och verkan, inte alls som med fysikexperiment.

Andra bloggar om: , , .

2 Comments:

  • Exakt - jag hade aldrig blivit den jag blivit om jag inte hade mobbats. Mina föräldrar visste om det, men inte hur pass dåligt jag eg. mådde av det och de kunde ju ändå inte "göra" något liksom... Den sociala uppfostran (eller brist på uppfostran om man utestängs) man får i en grupp är minst lika viktig.

    By Anonymous Anonym, at 04 februari, 2007 11:09  

  • Synd bara att den här boken, samtidigt som den lyfter fram de sociala gruppernas avgörande betydelse, okritiskt håller fast vid genernas påstått enorma vikt för personlighetsdragen. Om familjeuppfostran är mindre viktig än de sociala grupperna, så är säkert också generna mindre viktiga för precis hur personligheten kommer att bli. Alternativt får man väl erkänna alla dessa faktorer som relevanta, men då blir det ingen kraftfull (=överförenklad) tes.

    By Anonymous Anonym, at 09 april, 2007 14:30  

Skicka en kommentar

<< Home