Barn och föräldrar i Annien

2006-10-10

Målet med uppfostran

Jag läste i boken Tid för barn? om hur man ser på målet med uppfostran i olika länder och världsdelar. I Asien vill man ha lydiga och duktiga barn med respekt för äldre. I USA vill man ha verbala och modiga barn. I Sverige vill man ha självständiga barn.

Det fick mig att fundera på vad för sorts barn jag vill ha. Självständigt? Ja, det förstås, men det är inte det jag går och hoppas på och vill odla. Jag vill ha sociala barn med god självkänsla, som har lätt att komma överens med och funka ihop med andra utan att göra avkall på sin egen integritet. Japp. Inget mindre.

För övrigt tror jag att man blir självständig av att lita på sig själv och andra, och därför våga vara sig själv och förklara sina egna behov. Självständig på riktigt blir man inte av att anpassa sig och hålla sig undan, så som folk verkar tro som vill göra barnen självständiga genom att hålla dem ifrån sig.

1 Comments:

  • Jo, det är det ju. Frågan är vad man menar med "väl fungerande" och vad man fokuserar på hos barnen medan de växer upp.

    By Blogger Åka, at 11 oktober, 2006 14:53  

Skicka en kommentar

<< Home