Barn och föräldrar i Annien

2006-06-10

Elektronisk barnhjälp

Ny Teknik skriver om elektroniska hjälpmedel för småbarnsföräldrar. Det där med babyvakt har jag ännu inte riktigt förstått, eftersom det känns rimligare att ha barnet hos mig hela tiden. Det är klart, nu är hon så pass stor att hon vill sova länge på nätterna och därför ligger ensam i sängen några timmar på kvällen, men vår lägenhet är ju så liten att man hör minsta pip ändå -- bodde vi i ett stort hus kanske vi skulle ha ett annat sätt.

En UV-mätare som varnar när barnet får för mycket sol, och en termometer som kan mäta på sovande barn verkar ju praktiskt. Fast det senare verkar ganska likt de örontermometrar som funnits på marknaden tidigare, dyra som bara den.

Badtermometer har jag heller inte sett nyttan med, och en tuggvänlig elektronisk sådan verkar bara jätteonödig. Så länge badar hon inte, och jag brukar stoppa ner armen i vattnet först för att se att det är behagligt. Huden är en tillräckligt känslig termometer för det syftet.

Jag tycker att det är jättekul med elektroniska pryttlar, men faktum är att jag oftast är för snål för att köpa dem. Skulle jag känna mig rik är det nog snarare en helt onödig miniräknare, eller kanske en riktig handdator, som jag skulle lägga pengarna på. Som småbarnsförälder finns det en massa pryttlar man kan köpa som man faktiskt klarar sig bra utan och som inte ens är tillräckligt roliga som vuxenleksaker betraktat.

Fast den där babyvakten med kamera var en cool idé.

Andra bloggar om: , , .