Barn och föräldrar i Annien

2006-05-03

"Ingen med en bebis på magen ljuger"

Igår var vi på konferens. Eftersom jag avskyr trängsel gillar jag inte att ha med barnvagn på tåget, och särskilt inte i rusningstid, så vi bar liten i sjal som vi brukar i såna lägen. Maken var med som barnvakt medan jag satt och lyssnade på föredrag, och det funkade jättebra.

Efteråt ville jag passa på att träffa en kompis, så jag och tjejen stannade medan maken åkte hem före oss. När vi så småningom satt på tåget och liten sov i sjalen lyckades jag med den märkliga manövern att pilla in biljetten i en springa i stolen framför där den försvann. Borta, uppslukad. Eftersom min stolthet är så mycket större än min snålhet tog jag fram plastkortet när konduktören kom förbi. De råkar ut för så många ungdomliga blufförsök, jag vet precis hur trötta de brukar bli när någon har en bortförklaring om att biljetten fanns här nyss. Hur som helst antydde jag vad jag råkat ut för och varför jag behövde betala (igen). Då sa konduktören:

-Men inte behöver du betala igen. Jag tror inte att du ljuger med en bebis på magen. Ingen med en bebis på magen ljuger.

Jag blev inte ledsen. Och liten vaknade, men somnade om igen.

1 Comments:

Skicka en kommentar

<< Home