Barn och föräldrar i Annien

2006-06-20

Citat ur I museets dolda vrår

Det handlar om Ruby, som föds 1951 i England. Skildringen av BB från barnets perspektiv är gripande.


Mödrarna ligger utsträckta på sina sängar och klagar hela tiden, mestadels över sina barn. De flesta av oss blir uppfödda på flaska, det verkar vara en tyst överenskommelse att det är en smula osmakligt med amning. Vi blir punktligt utfodrade var fjärde timme och aldrig däremellan, hur mycket bråk vi än ställer till. Faktum är att ju större oväsen man för, desto troligare är det att man blir förvisad till en garderob någonstans. Det finns antagligen förlagda spädbarn överallt här i huset.

Vi får mat på bestämda tider för att vi inte ska bli bortskämda och krävande. Den allmänna meningen bland mödrarna är att de nyfödda har ingått en sammansvärjning mot dem (tänk, om vi ändå hade gjort det).

/.../Jag tror inte att Bunty är min riktiga mor. Min riktiga mor befinner sig i en parallellvärld någonstans där hon serverar gräddgul modersmjölk. Hon tassar omkring i sjukhuskorridorerna och letar efter mig och hennes häftiga, varma lejoninneandetag får de kalla fönsterrutorna att imma igen.


Kate Atkinson: I museets dolda vrår (Behind the Scenes at the Museum, 1995)
En bok för alla 2006
ISBN:9172214279

1 Comments:

  • Åh, vad glad jag är att jag hittade till din blog! :-)

    Det här är en av mina absoluta favoritböcker!

    Kram från Cecilia på Nära föräldrar

    By Blogger Cecilia, at 04 juli, 2006 18:38  

Skicka en kommentar

<< Home