Barn och föräldrar i Annien

2006-11-21

Liten blöjepisod

Liten har nu passerat ettårsdagen, och jag har massor att blogga om här som jag aldrig tar mig tid till. Nu kommer i alla fall en sån här liten historia som föräldrar älskar att berätta (det kommer mer allmänintressanta saker så småningom, när jag tycker att jag har tid...)

Lite smått har vi börjat försöka visa vad pottan är till för och vad som händer när man inte har blöjan på. (Det är en process som nog kan få ta ett år eller mer om det behövs. Fast jag hoppas på att det inte ska ta så lång tid. När jag var liten var de flesta blöjfria på dagtid vid två års ålder.)

Efter badet hämtade lillan en tröja och ville ha på sig. Jag tänkte att hon kunde springa omkring i bara den ett tag. Det tyckte inte hon, för sen hämtade hon en blöja. Och lade på golvet, satte sig på den, och drog upp den mellan benen. Så klappade hon lite på den, och försökte resa sig. Och blev mäkta arg när den inte följde med! Efter två försök fick jag hjälpa till.

Hon är verkligen väl blöjtränad! Hur ska det gå...

Det var dock bara en av de saker hon testar på egen hand nu. Nästa sak hon försökte med var gummistövlar, som bara välte innan hon fick ner tårna. Mycket frustration blir det. Men det är verkligen kul att se när det lyckas.