Barn och föräldrar i Annien

2007-02-15

Man måste leva med farligheten

Läser i SvD: Doktorn ordinerar: Ta risker.

Världen är ett farligt ställe. Förr var det normalt att genomleva sorger och besvikelser. Det kunde vara lika vanligt att familjer splittrades av att en förälder dog som det är idag med skilsmässa. Man hade helt enkelt mycket mer farligheter och sorg inpå livet redan från början. Numera skyddas man kanske en aning för mycket.

Några av mina bekanta som har småbarn har pratat om att vissa föräldrar inte låter sina barn göra något som kan leda till att de gör sig illa -- men då lär man sig aldrig vad man tål. Särskilt dåligt är det kanske när man ändå har tillgång till våld på tv, där folk klarar hur mycket som helst. Får man inte någon egen erfarenhet av vad människokroppen klarar av är det lätt att den som någon gång tar till våld inte har några spärrar. Jag vet inte om det ligger något i det, men helt klart är det så att barn inte nödvändigtvis är betjänta av att skyddas från allt.

Inte vuxna heller.

Och jag går alltid genom de mörka parkerna ensam på kvällen. Varför skulle jag inte? De är mina parker lika mycket som eventuella skummisars. Och jag kan vara en av dem som gömmer mig i mörkret jag också. Dessutom är jag en av dem som går förbi som gör att det känns som om det är folk i närheten om det skulle hända något.

2 Comments:

  • Det kan nog vara farligt att vara rädd, ibland är det bättre att ta en risk än att leva i rädsla. De flesta människor är inte alls så farliga som man fruktar, det finns undantag, men...
    Och jag tror att föräldrar som överbeskyddar sina barn bäddar för problem längre fram, man måste lära sig att lösa sina problem själv, för eller senare. Jag känner till folk som haft väldiga problem med att kunna leva sina egna liv efter som de varit för

    By Blogger Lennart Jansson, at 18 mars, 2007 17:37  

  • Hej!

    Kan det vara Anna Åkesson som ligger bakom denna bloggen?? Jag heter Maria och om det är du så bodde vi i samma studentkorridor på Ansgars i Uppsala. Tänkte jag skulle säga hej via denna bloggen! Jag har också barn och bor i England nu! (Kolla gärna in min nystartade blogg) Hälsningar Maria

    By Anonymous Anonym, at 26 mars, 2007 20:51  

Skicka en kommentar

<< Home