Barn och föräldrar i Annien

2007-10-26

Entusiasm!

Ibland avundas jag tvååringens entusiasm. Något sådant som att åka i barnsitsen bak på mammas cykel kan vara så kul att hon hoppar upp och ner och sen pratar om det i flera dagar. En ny Bamse-tidning är så fint att man måste dansa! Hon kan förstås bli väldigt arg och ledsen också, när saker inte blir som hon vill (men som tur är har hon rätt lättsamt temperament och är lätt att trösta och distrahera).

Så småningom vänjer man sig vid det mesta. I värsta fall blir man helt blasé till slut, oförmögen att uppskatta saker alls. Det är nog värt att försöka behålla en del av den där barnsliga förmågan att verkligen bry sig om små roliga saker.

3 Comments:

  • jag brukar stanna och lukta på rosor. Ibland luktar de, ibland inte - det tar kanske - 30sekunder (max.) men åh vad gott det gör!! men jag ser AldriG någon annan som gör det när de är ute och går?...

    By Anonymous Anonym, at 29 oktober, 2007 11:20  

  • Så sant. Det är viktigt att kunna uppskatta de små glädjeämnena och "life's little victories" (begreppet uppfunnet av serietecknaren Keith Knight - se även "The K Chronichles").
    :)

    By Blogger A.R.Yngve, at 08 januari, 2009 16:39  

  • Åka - jag vet inte om du ser dessa kommentarer. Men tack för en kommentar du gjorde om His Dark Matter för tre år sen. Du har säkert rätt i allt du säger! Jag är bara för dålig på att läsa kommentarer till mina inlägg....

    By Blogger Staffan Humlebo, at 16 september, 2010 18:46  

Skicka en kommentar

<< Home